Four weeks is barely enough

Idag går startskottet för specialeffektskursen och jag känner mig redan efter i schemat. Det gäller att ha hela designen och konceptet klart till imorgon, och här sitter jag med några få skisser. Inte räcker det att ha allt klart i huvudet, om man nu hade haft det, utan det ska ner på papper också. 
Att göra en makeup av det slag som vi ska ge oss in på är tidskrävande. Det ligger mycket mer jobb bakom varje monster på filmduken än vad man kan tro. Och självklart sker allting under tidspress för tid är pengar. Jag och resten av min klass kommer ha fyra hela veckor på oss vilket kan verka mycket, men under den tiden ska vi hinna med en hel del:
-färdigställa koncept och design, ha skisser och färgschema klara.
-skulptera, inte bara ansikte utan även huvud, armar, hals etc beroende på vilken design man valt.
-gjuta x antal delar för både testmakeup och slutprovet.
-prepaint på så mycket som möjligt.
-designa kostym och attribut till sin karaktär.
-göra testmakeup.
-slutprov och fotografering.
Nu kändes inte fyra veckor som särskilt lång tid längre...
Men jag ser fram emot sena kvällar med skapande och problemlösande!
 
Filmer som Pan's Labyrinth, Narnia, Harry Potter, Lord of the Rings m. fl. innehåller alla väldigt många inspirerande specialeffektsmakeuper.
 
Nu ska jag ta mina skisser ochs pringa till skolan!
 
Kommentera inlägget här: